Kom-igång-råd

Det här är bara mina personliga åsikter och mina tips till de som vill börja leva bättre, men inte riktigt kommer igång. Jag vet också att jag inte är ett proffs överhuvudtaget, men detta är också för att lära mig för att jag någon dag vill jobba inom wellness och min största dröm är att bli en förebild och hjälpa andra. Har hjälpt några av mina vänner med råd och älskar det! Så om någon undrar något, så fråga bara :) Kommande inlägg kommer inte heller vara såhär långa, haha, det här var bara som en liten start och jag kommer även lägga ut recept, för det tycker jag hjälper :) 

 

Det finns några saker man kan tänka på om man vill komma igång. För det första så är det varför man vill göra det. Kan ju vara för att man vill gå ner i vikt, bli vältränad eller bara för att må bra. Det blir även ett långtidsmål för dig och något att sträva efter. För det är den andra saken - att sätta upp mål. Helst på kort sikt, eftersom det är lättare att nå dem och därmed hålla motivationen uppe. En tredje grej som är bra att tänka på är att om man ligger på noll när man startar är det bäst att börja långsamt. Till exempel börja med att gå snabba promenader 3 gånger i veckan och öka därifrån innan man tillsist börjar jogga korta sträckor som du sedan ökar även där med. När det gäller onyttigheter, så kan man köra stenhårt från start för att få bort sötsuget, för ju snabbare man blir av med det, ju lättare kommer det bli i fortsättningen. 

 

Om man väljer att börja långsamt eller sätta igång direkt är helt upp till en själv. Men jag kan lova att även om du bara ändrar dina dåliga vanor lite grann (t.ex. ersätter godiset med frukt) så kommer du börja må mycket bättre, både psykiskt och fysiskt. Bra hälsa medför att du mår bättre, blir piggare, sover bättre, blir starkare osv. Och inte nog med det så kommer man känna sig duktig och bara det är en grej som hjälper till väldigt mycket. 

 

Personligen har jag ups-and-downs och suger på självdisciplin, men annars så tycker jag att allt det här är en livsstil och jag tror inte på dieter utan tror på naturlig kost osv. Sedan tycker jag så klart att man ska få njuta av det goda och så, beroende på vilken situation man befinner sig i och vilka mål man har. Jag känner inget behov av att till exempel gå ner i vikt, utan tycker att det här är en kul grej och tycker att det är kul att träna och mår bra av det. En bra grej att komma ihåg är att om man någon gång har en dålig dag, då man inte orkar träna eller bara vill stoppa i sig en chokladkaka eller vad som helst - det är bara att bestämma sig för att man klarar det, för ingenting är omöjligt. Just do it.

 

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (visas ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0